Dasar Perjuangan
Perjuangan Islam
merupakan warisan Nabi SAW terhadap umatnya. Perjuangan ini wajib dilaksanakan
sehinggalah Allah memberikan kemenangan Islam dan berakhirnya dengan Hari
Kiamat. Maka dasar perjuangan Islam ini adalah berpandukan kepada al-Quran dan
as-Sunnah sebagaimana yang dibawa oleh baginda SAW yang bermaksud:
“Aku tinggalkan kepada
kamu 2 perkara, jika kamu berpegang kepada kedua-duanya, nescaya kamu tidak
akan sesat iaitu kitabullah (al-Quran) dan sunnah nabi-Nya (as-Sunnah).” – Imam Malik dalam kitabmuwatta’
Justeru, dasar
perjuangan Islam adalah al-Quran dan as-Sunnah. Perjuangan Islam adalah untuk
mendaulatkan Islam di atas muka bumi ini dengan meletakkan Islam adalah
matlamat hidup. Abu Musa al-As’ari meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda :
“Sesiapa yang berjuang
untuk meninggikan kalimah Allah, maka dia berjuang di jalan Allah.” – Bukhari dan Muslim
Perjuangan Ini Memerlukan Usaha Yang Besar
Perjuangan Islam tidak
hanya berlegar sekitar hati dan akal semata-mata iaitu tidak cukup hati meyakini
dan mengambahkan ilmu sahaja, bahkan perjuangan Islam memerlukan kepada gerak
kerja yang besar. Hal ini demikian kerana sirah Nabi SAW menunjukkan bahawa
peperangan banyak berlaku di zaman Nabi SAW berbanding dengan para nabi yang
lain, bahkan zaman sebelum Nabi SAW tidak berlaku peperangan melainkan
peperangan di zaman Nabi Daud, iaitu antara kepimpinan Islam di bawah Talut
menentang Jalut.
Dr Raghib As-Sarjani
menulis di dalam kitabnya yang berjudul “Lasna Fi Zaman Abrahah” menyedarkan
umat Islam bahawa kemenangan serta pertolongan Allah bagi mereka yang melakukan
gerak kerja ke arah kemenangan Islam. Dan inilah sunnatullah bagi umat Nabi SAW
di akhir zaman ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang yang
beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, maka Allah akan menolongmu dan
meneguhkan kedudukanmu.” –
Surah Muhammad : 7
Di zaman Nabi Nuh,
tidak berlaku peperangan, mereka yang ingkar ditenggalamkan. Kaum Nabi Lut yang
ingkar dibinasa dengan diterbalikkan bumi disebabkan perbuatan keji yang
dilakukan. Firaun dan tenteranya yang mahu membunuh Nabi Musa dan pengikutnya,
ditenggelamkan oleh Allah SWT di laut Merah. Begitu juga di zaman para nabi
sebelum nabi SAW. Bahkan sebelum kebangkitan Nabi SAW, Allah menjaga manusia
daripada pihak yang zalim seperti peristiwa Tentera Abrahah yang dihancurkan
oleh Allah dengan burung Ababil apabila mereka mahu menghancurkan Kaabah. Tidak
berlaku peperangan. Namun selepas kebangkitan Nabi SAW, siri-siri peperangan
mula tercetus demi menjaga hak da maruah umat Islam sebagai tindak balas kepada
pihak yang melakukan kezaliman dan memerangi Islam. Bermula dengan peperangan
Badar al-Kubra, Uhud, Khandak, pembukaan Mekah dan seterusnya.
Disebabkan itu, mesti
difahami bahawa perjuangan ini memerlukan kepada usaha dan gerak kerja yang
besar. Tanpa usaha dan gerak kerja, maka kita adalah golongan yang kalah, rugi
dan tertolak. Bahkan Imam an-Nawawi dalam kitab Riyadhus Salihin meletakkan dalam
bab pertama berkaitan ikhlas mengenai dengan melakukan usaha dan gerak kerja
berdasarkan kepada riwayat Abu Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud
:
“Sesungguhnya Allah
tidak memandang kepada tubuh jasad kamu dan paras luaran kamu, akan tetapi
Allah memandang kepada hati kamu dan perbuatan kamu.” – Muslim
Maka, keikhlasan dalam
bersama-sama dengan Islam mestilah dengan hati yang ikhlas dan melakukan gerak
kerja ke arah mendaulatkan Islam sebagaimana yang disebut oleh Hassan Hudaibi :
“Tegakkan negara
(Islam) dalam hati-hati kamu, nescaya ia akan tertegak di bumi (tempat) kamu.”
Kemestian Memiliki Fikrah Yang Jelas
Antara salah satu ciri
gerakan Islam sebagaimana yang dinyatakan oleh Ustaz Idris Ahmad dalam kitab
“Panduan Usrah” ialah gerakan Islam tersebut memiliki fikrah Islam yang jelas.
Apa yang dimaksudkan dengan fikrah yang jelas ialah mampu menyampaikan apa isi
dan intipati perjuangan Islam tersebut.
Ramai yang mampu
berkata Islam dari sudut syakal atau rupa luaran. Mereka bercerita berkenaan
pembinaan masjid yang cantik, namun tiada pengisian seperti tazkirah dan
kuliah-kuliah dalam masjid tersebut. Mereka membicarakan keadilan yang dituntut
oleh Islam, namun mereka membuang hukuman jenayah dalam Islam berkenaan hudud
dan qisas. Mereka membicarakan membela golongan miskin namun mereka menggunakan
sistem kewangan konvensional yang mengandungi unsur riba. Sedangkan Allah
menyatakan bahawa mereka yang melakukan riba adalah mereka diperangi oleh Allah
dan rasul-Nya sebagaimana dalam Surah Al-Baqarah ayat ke-279.
Disebabkan itu fikrah
ini mesti dibentuk agar mereka yang memasuki Islam memahami perjuangan Islam.
Perjuangan Islam bukan menjanjikan kemewahan harta dan kerehatan di dunia,
bahkan Islam menjamin keadilan di dunia dan akhirat namun kesusahan dan cabaran
mesti dilalui. Sebab itu lihat betapa kukuhnya perjuangan di zaman Nabi SAW
kerana para sahabat memasuki Islam bukan untuk mendapatkan kemewahan walaupun
ketikan mereka dalam musyrik mereka hidup dengan kemewahan namun apabila
memeluk Islam mereka ditimpa kesusahan dan papa kedana. Diriwayatkan dalam
sebuah hadis yang bermaksud :
“Sesungguhnya kami
(sahabat yang mengadu) dimuliakan di zaman kami dalam keadaan musyrik, namun
apabila kami beriman (memeluk Islam) maka kami dihina (oleh pihak musyrikin
yang dahulu memuliakan kami).” Lalu Nabi SAW bersabda : “Sesungguhnya aku
diperintahkan (sehingga kini) untuk memberikan keampunan (bersabar) dan jangan
kamu berperang.” – An-Nasai
Pangliman Solahuddin
Al-Ayubi juga sebelum membebaskan Baitul Maqdis daripada jajahan Tentera Salib,
beliau membersihkan dahulu al-Azhar dan Mesir daripada pengaruh Syiah. Dan ini
merupakan prioriti utama yang diletakkan oleh beliau agar tentera umat Islam
yang mengikuti beliau untuk membebaskan Baitul Maqdis memiliki akidah yang
bersih dan fikrah yang jelas. – Dr Raghib as-Syarjani : kitab ‘as-Syiah;
Nudhal Am Dhalal?’
Kita Bukan Pemula Dan Juga Pengakhir; Kita Adalah Rantai
Perjuangan
Rantai perjuangan
adalah penyambung perjuangan generasi terdahulu agar perjuangan diteruskan
sehinggalah ke generasi yang mendatang. Justeru, perjuangan ini bukan satu
ciptaan baru atau rekaan terbaru, bahkan dasar adalah tetap namun teknikel dan
uslub adalah mengikut kesesuaian semasa dalam memenangkan Islam.
Pengajaran yang cukup
cantik dapat diambil dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj iaitu konsep ‘mendapatkan
nasihat daripada orang lama’ sebagaimana apabila Nabi SAW mendapat perintah
awal iaitu solat 50 waktu namun apabila mendapat nasihat daripada Nabi Musa,
akhirnya solat hanya difardhukan sebanyak 5 waktu dalam masa yang sama pahala
adalah berlipat kali ganda.
Hal ini menjadi satu
adab dalam perjuangan iaitu nasihat kerana Islam itu agama yang berbentuk
nasihat sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi SAW. Hal ini demikian kerana
generasi lama yang telah membawa perjuangan ini memiliki pengalaman dan
kemahiran. Pengalaman dan kemahiran inilah merupakan benda yang penting dalam
perjuangan Islam.
Saidina Mu’awiyah
berkata yang bermaksud : “Tidak dinamakan sebagai bijaksana melainkan
orang yang memiliki pengalaman.”-Bukhari. Rujuk karangan Dr Ali Muhamad
as-Sallabi dalam kitab‘Fiqh an-Nasr Wa at-tamkin Fi al-Quran al-Karim’, m/s
369
Kepimpinan Yang Dikehendaki
Perjuangan ini mesti
digerakkan sebagai berjemaah iaitu memiliki kepimpinan. Tidak ada istilah
perjuangan individu atau bebas daripada kepimpinan jemaah. Saidina Umar
al-Khattab menyebut :
“Tidak dinamakan Islam
melainkan (diperjuangankan) secara berjemaah, dan tidak dikira berjemaah
melainkan wujudnya kepimpinan dan tidak dinamakan kepimpinan melainkan dengan
ketaatan.” – Sunan ad-Darimi
Maka kepimpinan yang
ada mestilah membawa perjuangan ini berdasarkan kehendak Islam. Tidak lari
daripada syariat dan bertentangan dengan syariat. Ini juga yang diucapkan oleh
Saidina Umar ar-Khattab yang menyambung ucapannya di atas dengan menyebut :
“Sesiapa yang memimpin
kaumnya berdasarkan asas fiqh (panduan Islam) maka kehidupan (secara Islam)
baginya dan kaumnya, dan sesiapa yang memimpin kaumnya tanpa merujuk fiqh
(Islam), maka kecelakaan baginya dan kaumnya.” – Sunan ad-Darimi
Dr Jamal Madhi dalam
kitabnya yang berjudul ‘al-Qiadah al-Muatthirah’menyebutkan bahawa
antara isi kandungan khutbah pertama Saidina Usman bin Affan apabila dilantik
menjadi Khalifah yang ke-3 ialah :
“Kamu sekalian lebih
memerlukan pemimpin yang adil daripada pemimpin yang (sekadar) berkata-kata.” – Abu Daud
Dan konsep kepimpinan
yang dikehendaki ini ada disebutkan secara jelas di dalam Al-Quran :
- Surah An-Nisa’ : 58 : melaksanakan amanah
kepada ahlinya dan menjalankan hukuman dengan adil di antara manusia
- Surah An-Nisa’ : 59 : Ketaatan kepada Allah
dan rasul-Nya adalah mutlak. Ketaatan kepada kepimpinan tidak mutlak iaitu
apabila dalam konteks maksiat, maka tidak wajib ditaati. Pemimpin yang disebut ‘ulul
amri’ adalah dari kalangan orang yang beriman kerana terdapat kata
ganti diri ‘kamu’ bagi bagi perkataan ‘orang yang beriman’ di awal ayat. Dan
orang yang beriman di sini ialah mentaati Allah dan rasul-Nya iaitu
melaksanakan amanah dan keadilan sebagaimana dalam ayat ke-58. Segala
permasalahan dikembalikan dan rujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah.
- Surah An-Nisa’ : 60 : Penafian daripada Allah
terhadap mereka yang mendakwa mengatakan beriman kepada Islam dalam masa yang
sama menjalankan hukum taghut. Bermaksud, kepimpinan yang melakanakan
sebahagian hukum Islam dan sistem taghut bukanlah yang dikehendaki oleh Islam.
Hal ini demikian Islam dan taghut adalah 2 benda yang berbeza yang tidak boleh
bersatu. Justeru, mereka yang mengambil sistem taghut bukanlah pemimpin yang
melaksanakan hukum Islam.
- Surah An-Nisa’ : 65 : Allah menjelaskan
bagaimana konsep kepimpinan dalam Islam iaitu dengan mengikuti sebagaiamana
yang telah ditunjukkan dan dihukumkan oleh Nabi SAW, dan tidak berasa berat
dalam melaksanakannya. Dan Allah juga menyatakan tidak beriman sehingga
mengambil Nabi SAW sebagai hakim, menunjukkan ketegasan bahawa kepimpinan
mestilah mengikuti apa yang telah Nabi SAW tunjukkan.
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhamad Zuhaili Saiman
Pengerusi Felo MANHAL
PMRAM 2012
Rujukan :
1- Fiqh an-Nasr Wa at-Tamkin Fi al-Quran
al-Karim, Dr Ali Muhamad as-Sallabi, cetakan Dar al-Makrifah
2- Riyadhus Salihin, Imam an-Nawawi, cetakan Dar
as-Salam
3- Al-Idarah Fi ‘Asr ar-Rasul, Dr Hafeez Ahmad
‘Ajaj al-Karami, cetakan Dar as-Salam
4- As-Syiah; Nudhal Am Dhalal?, Dr Raghib
as-Syarjani, cetakan Aqlam
5- Majalah al-Azhar, keluaran Rejab 1433 H / Jun
2012
6- Pemuda Islam Yang Berjuang ; siri 1 & 2,
Muhamad Zuhaili Saiman
0 comments:
Post a Comment