News Update :

「PUISI ONLINE」 - 【 KENANGAN ITU.... 】 - 「BPI 2012」

Friday, January 27, 2012


Malam masih muda,
Ramai yang terlena,
Dibuai mimpi entah ke mana,
Fikiranku melayang mengimbau masa lama,
Yang tak kulupakan demi generasi muda.

Aku masih muda,
Masih berfoya-foya,
Melayan masa muda,
Yang indah-indah belaka,
Rasanya dunia aku punya,
Kata orang muda,
Hidup cuma bersahaja,
Nanti di usia tua,
Sejadah tumpuan kita,
Baru seimbang dengarnya….

Allah Maha Kuasa,
Dibayar terus ‘tunai ‘ di dunia,
Semuanya hanya sekelip mata,
Bila kuterjaga,
Kulihat mama dan papa,
Teresak-esak menahan gelora,
Dalam hati kutertanya-tanya,
Kenapa dengan mereka?

Aku terkedu seribu bahasa,
Mataku berkaca seribu makna,
Gelap sudah kupunya dunia,
Semuanya sudah tiada makna,
Kulihat mama dan papa,
Rasa bersalah menyerbu dada,
Dua-dua sedih dan berduka,
Minta maaf mama,
Minta maaf papa,
Kubuat kalian kecewa.

Hidupku kini bagaimana?
Kusembunyi rasa duka,
Kusembunyi perasanku semua,
Kuingin tabah depan mereka,
Kuingin kuat depan mereka,
Biarpun dihati, ku berduka,
Hanya Allah tempatku meminta,
Mintaku diberikan masa,
Mintaku diberikan tenaga,
Agar dapat buat mereka gembira,

Tapi bagaimana,
Diriku sendiri tak terjaga,
Apakah kumampu tempuhi dunia,
Dengan diriku yang tak sempurna,
Dengan pandangan serong masyarakat kita,
Dengan maki serta cerca,
Dengan dunia penuh pancaroba,
Denganku hanya berkerusi roda.

Tanggal suatu masa,
Tersiar di dada akhbar,
Kemalangan meragut nyawa,
Seorang kanak-kanak jadi mangsa,
Siapa pemangsanya???
Oh, tidak!Jika bisa diundur masa,
Nescaya aku tidak akan terleka,
Membuatku menjadi fobia,
Untuk memandu sang kereta.

Aku tidak bisa putus asa,
Semua ini ujian dari-Nya,
Semua ini kerana ku disayangi Dia,
Semua ini hidayah dari-Nya,
Aku harus bangkit dan berusaha,
Gembirakan hati mama dan papa,
Menjadi anak soleh dan solehah.

Besyukurlah kepada-Nya,
Aku insaf sesungguhnya,
aku bertaubat nasuha,
Akanku tinggalkan permainan lama,
Akanku mulakan dengan tekad usaha,
Tak akan toleh masa lama,
Bersaksikan mama dan papa,
Akanku bahagiakan mereka,
Biarpun ku tak sempurna,
Akanku gegarkan dunia,

Beralaskan sejadah ku meminta,
Meminta kepada Dia maha Kuasa,
Diberikan sinar hidayah dan tunjuk ajar,
Untukku menempuh dunia…

- 「FARAH FARHANA BINTI ROSDI」 -
Share this Article on :

0 comments:

Post a Comment

 

© Copyright IMAN Club 2010 -2011 | Redesign by Manan Qayyim.