News Update :

Friday, December 16, 2011


Misteri kehidupan MANUSIA

Misteri bermaksud sesuatu perkara yang tidak diketahui dan tidak difahami.kehidupanmanusia adalah suatu misteri.bukan sahaja kehidupan merupakan suatu misteri,malah kewujudannya itu sendiri.mengapa ada kewujudan,dan untuk apa?bagi mendapat kefahaman terhadap misteri,manusia mendapatkan melalui agama yang diajar melalui para utusan tuhan

Orang islam berpenghulukan Nabi Muhammad,Rasulullah s.a.w. dan menerima ajarannya yang menjawab misteri mengenai kehidupan manusia.Justeru bagi umat Islam,tujuan kehidupan manusia ialah beribadat pada Allah s.w.t..Itulah yang terkandung dalam ajaran rasulullah s.w.t

Ibadat  yang terasnya bermaksud mengabdikan diri pada Tuhan.Secara awam,apa yang difahamkan daripada ibadat ialah upacara-upacara khusus.yang mudah difahamkan mengenai ibadat khusus termaktub dalam kewajipan rukun iman yang kelima.

Justeru apa yang terfikir apabila disebut ibadat ialah sembahyang,puasa dan haji.Ucapan dua khalimah shahadah yang merupakan rukun iman pertama tidak dirujuk sebagai ibadah.begitu juga dengan zakat.Walaupun mengucap dua khalimah syahadat dan zakat adalah wajib.Di sini dapat dilihat dua jenis ibadat.Ibadat khusus dan ibadat am.

Ibadat khusus melibatkan upacara sementara ibadat am meliputi tindak tanduk kehidupan seharian,termaksuklah fardu ain dan kifayah.segala kegiatan hidup yang baik dilakukan Allah s.w.t adalah ibadat,walaupun ia tidak ada upacara dan bersifat kifayah.

Tetapi dalam melakukan semua ibadat ini,ia menuntut niat karana allah s.w.t.Dengan melakukan kerana allah s.w.t dan mengharapkan mendapat pahala adalah cara hidup seorang abid.Abid bermaksud seseorang yang menghambakan diri kepada allah s.w.t. Itulah tugas manusia sebagai hamba Allah s.w.t.Seseorang Muslim itu adalah yang menerima Islam sebagai agamanya.Islam bererti menyerah kepada Allah s.w.t dan melakukan ibadat merupakan penzahiran seseorang sebagai Muslim.

KENAPA PERLU JADI HAMBA?

Untuk memudahkan beramal dalam hidup,maka seseorang muslim boleh melaksakan lima rukun Islam dan segala perlambangan serta maksud yang terkandung di dalamnya.Namun mungkin timbul persoalan mengapakan Tuhan mahukan manusia menjadi hamba kepadanya?Inilah suatu misteri.

Oleh kerana Allah s.w.t adalah tuhan,tentu Dia mempunyai hak untuk menghendaki apa saja.Setakat otak manusia,maka tidak dapat difikirkan mengapa tuhan mahu disembah?Allah s.w.t adalah Maha Berkuasa.Kalau dikehendaki-Nya,Dia boleh menciptakan semua manusia hanya hidup beribadat kepadanya.

Tetapi Allah s.w.t menciptakan kejadian seperti yang ada ini.Manusia tidak ada pilihan lain selain daripada apa yang ditetapkan oleh Allah s.w.t.Maka kehidupan manusia ini adalah suatu misteri.Sebagai orang yang beriman dengan islam,maka dipegang apa yang diajar oleh Rasullullah s.w.t,para sahabat,tabiin,taba tabiin dan ulama sepanjang zaman termasuk masa kini.

Oleh : Zin Mahmud
Share this Article on :

0 comments:

Post a Comment

 

© Copyright IMAN Club 2010 -2011 | Redesign by Manan Qayyim.